У березні 2018 року на базі КЗ "Терпіннівська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат" вчителями початкової ланки був проведений семінар "Творче впровадження педагогічних ідей Марії Монтессорі в корекційній педагогічній роботі з учнями в умовах сучасної спеціальної школи".
В рамках підготовки до цього заходу неодноразово проводилися творчі наради та обговорення, були придбані та виготовлені власноруч унікальні дидактичні матеріали, розроблені та проведені уроки з різних предметів з використанням елементів Монтессорі-педагогики (мій урок можна подивитися тут).
Кожен з учасників виступив з доповіддю з теми. Далі наведений мій виступ про компонент "Дитина" в Монтессорі-педагогіці.
За рішенням ЮНЕСКО ім’я М. Монтессорі було внесено до списку педагогів, що складається всього з чотирьох осіб, які визначили хід педагогічного мислення в ХХ столітті (Джон Дьюї, М. Монтессорі, Антон Макаренко, Георг Керґенштейнер).
Кандидатуру М.
Монтессорі тричі висували для присудження Нобелівської Премії миру (в 1949,
1950, 1951 роках) .
Італійці
настільки шанують свою співвітчизницю, що її портрет прикрашає купюру
номіналом в 1 000 італійських лір.
У чому секрет такої популярності?
«Монтессорі —
жінка, яка розглядає дітей, як натураліст бджіл», — писали журналісти її часів.
І вони мали рацію. Усе життя вона
присвятила скрупульозному вивченню дитинства.
Метод
Монтессорі – це філософська система, заснована на наступному фундаментальному
принципі: дитина успішно навчається в такому соціальному середовищі, яке здатне
підтримати її розвиток. Марія Монтессорі є яскравим представником ідей
самонавчання і саморозвитку, що розробила свою систему, спираючись на власні
наукові дослідження. Перша жінка – лікар, яка отримала на початку століття
диплом Римського Університету. Одна із перших вчених, хто дійшов висновку, що
проблема розумово відсталих дітей – це проблема не стільки медична, скільки
педагогічна.
Освіта за Монтессорі – це процес, при якому
дитина самостійно вибудовує свою особистість, задіюючи всі свої здібності. У
силу цього роль педагога тут сильно відрізняється від звичного для нас: вчитель
не веде дитину, а сам йде за нею.
Девізом
Монтессорі-педагогіки стали слова дитини, звернені до вчителя: "Допоможи
мені зробити це самому". Педагог, що працює за системою Монтессорі, завжди
визнає за дитиною прагнення до самостійності і ніколи не буде зав'язувати йому
шнурки без його прохання і відповідати на питання, яких йому не ставили. "Чим раніше ми почнемо виховувати в дітях прагнення
самим домагатися своєї мети, тим швидше створимо сильних, а, отже, самостійних
і вільних людей», – говорила Марія Монтессорі.
Іще в 1984 р.
І. М.Стендін (Е.М. Standing) запропонував «трикутник Монтессорі», в якому
наочно показана динаміка відносин між трьома базовими компонентами її системи:
дитина, середовище, дорослий. Почнемо з компонента «дитина».
Погляди М.
Монтессорі на суть дитини сповнені яскравих і глибоких ідей, до того ж на
багато речей вона дивиться, перш за все, як фізіолог, як лікар і це викликає
додаткову довіру у читача. Згідно з її релігійно-філософськими поглядами,
дитина — втілення чистої і непорочної людської природи, вона більш близька до
Бога, ніж дорослий, який через свої помилки втратив цю близькість. Це базисне
положення всієї системи М. Монтессорі простежується в багатьох її роздумах на
абсолютно різні теми.
Дитина
різниться від дорослого у всьому — у своїх цілях, швидкості їх досягнення,
ритмі життя, потребах і особливостях психіки.
І якщо головне завдання дорослого — побудова досконалого (transcendent)
середовища, то для дитини — створення в собі дорослого.
Проблема
полягає у тому, що вихователі юного покоління цієї особливості не усвідомлюють.
М.Монтессорі висновковує: «Дітей не розуміють, тому що дорослі звичайно міряють
їх за власною міркою». Необхідно знайти іншу точку відліку, змінити звичний
ракурс. Система М.Монтессорі — один із варіантів такого «іншого» бачення
дитини. Спостереження італійського педагога за дітьми дивують своєю
проникливістю, висновки, які вона робить, настільки логічні і природні, що
інколи просто дивуєшся, як не помічав цього сам. Справді, все геніальне —
просте!
Наприклад, її
роздуми про право дитини на самовизначення. Вона пише про те, що дитина сама
створює, будує людину. Із новонародженого, який абсолютно безпорадний — не може
ні підняти своєї голови, ні сказати слова, — вона приходить до дорослої
індивідуальності з досконалими формами, з розумом, збагаченим усіма проявами
психічного життя, який випромінює духовне світло. Усе це дитина зробила сама,
одна. Отже, усе життя дитини — це рух до вдосконалення себе, до завершення
творення в собі людини. «Саморозвиток — справжня і єдина радість і задоволення для
дитини,— стверджує італійський педагог.— От чому вона зневажає все вже
досягнуте і придбане і любить все те, чого їй ще потрібно добитися»
Свої роздуми М. Монтессорі закінчує філософським
висловом: «І це тому що дитина не повинна радіти життю, вона повинна творити
його»! Творити, розвиватися — ось основні функції
дитини. «Розвиток — це серія народжень. Настає час, коли одна психічна
індивідуальність закінчується, а інша починається»
У розвитку дитини педагог-реформатор визначає сензитивні
періоди - періоди особливої сприйнятливості дітей до тих або інших способів,
видів діяльності, до способів емоційного реагування і поведінки взагалі.
Як бачимо,
італійський педагог показує і доводить, що дитина повністю відмінна від
дорослого, в ній багато такого, чого вже немає у дорослого. Грамотний фахівець повинен розуміти це і
створювати для малюка навчальне середовище, яке сприяло б максимальному розкриттю
всього того, що в дитину заклала природа.
Комментариев нет:
Отправить комментарий